Ekoran dari rusuhan etnik 13 Mei 1969, kerajaan telah
melancarkan beberapa dasar sosial, ekonomi dan politik yang berkisar mengenai
perpaduan nasional dan bersifat integrasi melalui penyesuaian bersama
berbagai-bagai kebudayaan dan ciri-ciri sosial yang dapat diterima oleh semua
kumpulan etnik dalam negara kita.
Antara usaha-usaha yang telah diambil untuk memupuk
perpaduan nasional ialah:
(a) Rukun Negara (ideology kebangsaan);
(b) Dasar Ekonomi Baru;
(c) Dasar Pendidikan Kebangsaan;
(d) Dasar Kebudayaan Kebangsaan;
(e) Bahasa Kebangsaan (Bahasa Melayu);
(f) Penubuhan Jabatan Perpaduan Negara;
(g) Pergabungan parti-parti politik melalui Barisan
Nasional;
(h) Integrasi antara wilayah.
A. RUKUN NEGARA
Rukun Negara telah dilancarkan pada 31 Ogos 1970 adalah
merupakan ideologi kebangsaan negara kita. Ideologi kebangsaan adalah perlu
bagi menimbulkan satu semangat dan identiti yang sama bertujuan memupuk
muafakat dalam kalangan masyarakat perlbagai etnik.
Lima prinsip Rukun Negara adalah seperti berikut:
(a) Kepercayaan kepada Tuhan;
(b) Kesetiaan kepada Raja dan Negara;
(c) Keluhuran Perlembagaan;
(d) Kedaulatan Undang-undang; dan
(e) Kesopanan dan Kesusilaan.
Kelima-lima prinsip ini bertujuan untuk mewujudkan sebuah
negara Malaysia yang bersatu padu serta sebuah masyarakat Malaysia yang adil,
demokrasi, liberal dan progresif.
B. DASAR EKONOMI BARU
Dasar Ekonomi Baru (DEB) dilancarkan pada tahun 1971 melalui
Rancangan Malaysia Kedua (1971 – 1975), adalah bertujuan mewujudkan
keseimbangan ekonomi antara kaum dan wilayah bagi mencapai perpaduan negara.
Dengan kata lain, DEB bertujuan memupuk perpaduan negara melalui pengagihan
pendapatan dan peluang ekonomi yang saksama dalam kalangan semua rakyat
Malaysia.
DEB dilaksanakan menerusi strategi serampang dua mata,
iaitu:
i) Pembasmian kemiskinan tanpa mengira kaum
ii)Penyusunan semula masyarakat supaya pengenalan etnik
mengikut fungsi ekonomi dapat
dihapuskan.
C. DASAR PENDIDIKAN KEBANGSAAN
Dasar Pendidikan Kebangsaan yang termaktub dalam Akta
Pelajaran 1961 adalah berasaskan kepada laporan Razak 1956 dan Laporan Rahman
talib 1960. Antara lain matlamat Dasar Pendidikan Kebangsaan ini adalah untuk
melahirkan satu masyarakat Malaysia yang bersatu padu.
Antara langkah-langkah yang diambil bagi memenuhi matlamat
Dasar Pendidikan Kebangsaan dalam memupuk perpaduan dan integrasi nasional
adalah:
i) Menggunakan bahasa Melayu (Malaysia) sebagai bahasa
pengantar di sekolah-sekolah dan
institusi-institusi pengajian tinggi.
ii) Menyediakan sukatan pelajaran yang seragam kandunganya
untuk semua sekolah di
Malaysia.
iii) melaksanakan kegiatan kokurikulum.
D. Dasar Kebudayaan Kebangsaan
Pembentukan satu kebudayaan kebangsaan dapat memupuk
perpaduan menerusi satu gaya hidup dan nilai-nilai yang dipersetujui dan
dihayati bersama oleh semua kaum. Kebudayaan Kebangsaan juga dapat mewujudkan
satu identiti negara yang dapat dikenali oleh negara-negara luar. Oleh itu,
kerajaan telah menitikberatkan pembentukan secara beransur-ansur satu
kebudayaan nasional yang merangkumi unsur-unsur yang baik daripada
berbagai-bagai kebudayaan yang terdapat di negara kita dengan berteraskan
kebudayaan asli tempatan.
Tiga prinsip telah ditetapkan sebagai Dasar Kebudayaan
Kebangsaan:
i) Kebudayaan Kebangsaan Malaysia hendaklah berteraskan
kebudayaan rakyat asal
rantau ini;
ii) Unsur-unsur kebudayaan lain yang sesuai dan wajar boleh
diterima menjadi unsur
Kebudayaan Kebangsaan; dan
iii) Islam menjadi unsur penting dalam pembentukan
Kebudayaan kebangsaan.[1]
E. BAHASA KEBANGSAAN
Bahasa memainkan peranan penting dalam proses memupuk
perpaduan antara kaum. Justeru itu, kerajaan telah menjadikan Bahasa Melayu
sebagai bahasa kebangsaan negara kita. Akta Bahasa Kebangsaan 1967 telah
memperuntukan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi.
Mulai tahun 1970, bahas Melayu secara berperingkat-peringkat
telah menggantikan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar di sekolah-sekolah.
Kerajan juga telah menjalankan kempen untuk menggalakkan penggunaan bahasa
Melayu dengan melancarkan ‘Gerakan Cintailah Bahasa Kita’.
F. JABATAN PERPADUAN NEGARA
Jabatan Perpaduan Negara telah ditubuhkan pada tahun 1969
dan memainkan peranan yang sangat penting dalam menyatupadukan rakyat Malaysia.
Ia menganjurkan kelas-kelas perpaduan, yang kini dikenali sebagai Pusat
Pendidikan Tidak Formal, di seluruh negara dengan mengajar bahasa Melayu, adat
resam, nilai-nilai keagamaan masyarakat Malaysia dan pelajaran Sivik.
Melalui Skim Rukun Tetangga, Jabatan Perpaduan Negara
menggalakkan kegiatan-kegiatan yang bercorak muhibah atau kejiranan seperti
kempen kebersihan, pertandingan sukan, rondaan keselamatan dan kelas kejiranan.
Jabatan Perpaduan Negara juga menganjurkan khemah kerja
kejiranan bagi mengeratkan persefahaman di kalangan belia serta menanam
sifat-sifat kewarganegaraan toleransi dan semangat perpaduan.
G. PENGGABUNGAN PARTI-PARTI POLITIK
Kerjasama dan persefahaman politik adalah amat penting bagi
menjamin kestabilan dan perpaduan negara. Pada tahun 1953, parti perikatan
telah ditubuhkan dan telah berjaya menubuhkan kerajaan di Tanah Melayu pada
tahun 1955. Kerjasama politik melalui muafakat dalam parti Perikatan diperluaskan
lagi dengan tertubuhnya Barisan Nasional pada tahun 1971. Dengan tertubuhnya
Barisan Nasional, telah melengkapkan perwakilan dari pelbagai etnik dan
kepentingan dalam parti pemerintah.
I. Pindaan Akta Hasutan
Pindaan Akta Hasutan mengeluarkan beberapa perkara daripada
perbincangan umum, termasuk di Parlimen dan Dewan undangan Negeri. Dua daripada
perkara utama itu ialah:
i) hak kedudukan istimewa orang-orang Melayu dan kelompok
bumiputera lain negara ini; dan
ii) kedudukan raja-raja Melayu.
J. INTEGRASI ANTARA WILAYAH
Kerajaan telah mengambil beberapa langkah untuk mengeratkan
lagi perpaduan di kalangan negeri-negeri. Negeri-negeri yang kurang maju
seperti Kedah, Perlis, Kelantan dan Terengganu diberi peruntukan perbelanjaan
pembangunan yang lebih berbanding dengan negeri-negeri lain yang dianggap maju
bagi tujuan merapatkan lagi jurang perbezaan ekonomi wilayah.
Kerajaan juga menitikberatkan integrasi antara Semenanjung,
Sabah dan Sarawak. Sistem pendidikan di Sabah dan Sarawak telah disatukan
secara beransur-ansur ke dalam sistem pendidikan kebangsaan.
Perhubungan antara Semenanjung, Sabah dan Sarawak
diperkukuhkan melalui perkhidmatan telekomunikasi, pengangkutan udara dan
perkhidmatan pos yang baik. Rangkaian radio dan televisyen di Sabah dan Sarawak
juga telah disatukan dengan rangkaian radio dan televisyen nasional.
Jabatan Perpaduan Negara seringkali menganjurkan
lawatan-lawatan muhibah untuk membolehkan pemimpin-pemimpin masyarakat Sabah
dan Sarawak bertemu dan beramah mesra dengan pemimpin-pemimpin masyarakat
Semenanjung Malaysia.
No comments:
Post a Comment